4 bibelske personer som fikk livet forvandlet av Jesus
Det er utallige eksempler på mennesker i Bibelen som fikk livet forvandlet av Jesus, og Jesus forvandler også i dag.
Det er mange fortellinger i Bibelen om mennesker som fikk livet sitt endret av Jesus. Her er 4 av disse:
1. Tolleren Sakkeus
Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.» (Luk 19,8)
Sakkeus var overtoller. Tollerne samlet inn skatt for Romerriket og var ikke akkurat populære.
Så selv om Sakkeus var utrolig rik, var han også sterkt mislikt, kanskje til og med hatet, av folket.
Men møtet med Jesus skulle totalt forvandle livet til Sakkeus.
Jesus beveger seg gjennom Jeriko, og nysgjerrigheten til Sakkeus driver han til å klatre opp i et tre for å klare å se mannen som alle snakker om.
Det må ha vært et sjokk for Sakkeus da Jesus stoppet opp og sa navnet hans. Ikke bare det, Jesus inviterer seg selv på middag til mannen som ingen likte.
Besøket ender med en endret mann. For han som før hadde presset penger fra folk, lover nå å gi tilbake ikke bare det han har tatt, men det firedobbelte av det!
2. Den samaritanske kvinnen
Mange av samaritanene fra denne byen kom til tro på Jesus på grunn av kvinnens ord da hun vitnet: «Han har fortalt meg alt det jeg har gjort.» (Joh 4,39).
Jeg tror ikke vi kan forstå hvor stort hatet mellom samaritanene og jødene var på Jesu sin tid.
Det at Jesus tok seg tid til den samaritanske kvinnen og spurte henne om drikke var ekstremt spesielt. Men ikke like sykt som det som skulle komme.
For samtalen mellom de to, som starter med skepsis fra kvinnens side, ender i en overbevisning om at Jesus er Messias.
Så sterkt er møtet hennes med Jesus at hun droppet alt hun hadde på gjørelista og løp inn i byen for å fortelle alle om han.
Og på grunn av kvinnens ord kom flere til tro.
3. Mannen fra gravhulene
Han gikk av sted og begynte å gjøre kjent i Dekapolis alt det Jesus hadde gjort for ham. Og alle undret seg (Mark 5,20).
I Markus 5 står det om en mann som holdt til i gravhulene i området sørøst for Gennesaretsjøen.
Denne mannen hadde en ond ånd i seg, og det står at han både skrek og skadet seg selv på grunn av dette.
Helt til han møtte Jesus.
For Jesus kastet den urene ånden ut av mannen og inn i en griseflokk i området. Og mannen som før var blitt bundet fast med lenker fordi han var så urolig, satt nå rolig ved siden av Jesus.
Mannen sitt liv ble forvandlet.
Og denne forvandlingen, dette møte med Messias, drev mannen til å fortelle om Jesus i hele området rundt.
4. Kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd
Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!» (Joh 8,11)
Tenk å gå fra dødsangst til nytt liv på et øyeblikk.
Kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd og ført fram for Jesus fikk virkelig en plutselig vending i livet.
I det ene øyeblikket står hun i midten av en gjeng som tenker å steine henne til døde fordi hun har brutt ekteskapet. I det neste står hun foran Jesus, og Jesus gir henne en ny start.
Jesus gir henne livet tilbake.
Jesus forvandler fortsatt
Det er utallige eksempler på mennesker som fikk livet forvandlet etter et møte med Jesus: Maria Magdalena, den blinde mannen, kvinnen med blødninger, for ikke å snakke om Paulus!
Jesus forvandler liv også i dag.
Han har makt til å tilgi synd og gi oss en ny start. Selv om vi ikke møter han face to face i vår hverdag, er han like levende i dag som for 2000 år siden.